Foråret har bragt bedre muligheder for offentlig opladning af elbiler i Aalborg, til glæde for både gæster og os der bor i lejlighed eller af andre årsager ikke har egen ladeboks. Situationen er blevet bedre både når det gælder hurtigladning og destinationsladning. Dette indlæg handler om det første.
Hurtigladning er den slags ladning hvor man typisk holder 15–45 minutter afhængig af bilen, ladestanderens hastighed, og hvor langt man skal køre. Ofte kan man tilbringe ventetiden på tankstation, toilet, legeplads, indkøbscenter, fastfoodrestaurant eller Netflix.
Indtil nu
Hurtigladning i Aalborg har ikke fungeret så godt frem til nu. I 2020 var der kun tre hurtigladere i Storaalborg: En ved Storcenteret, en ved føtex Eternitten, og en ved Q8 Scheelsmindevej ved Møllen. Hver af disse ladere er af den gammeldags slags med kun ét CCS-stik, dvs. at der typisk kun er plads til hurtigladning af én bil ad gangen.
Efterhånden som antallet af elbiler steg i 2021 blev det sværere at få plads ved de få ladere der var, specielt ved Storcenteret og Eternitten. Eternittens ladestander var (og er) tilmed låst inde uden for føtex’ åbningstid, hvilket forværrer problemet. Scheelsmindevej var nemmest at få plads ved, måske fordi det var den dyreste lader til 4,90 kr/kWh (drevet af E.ON), mens de andre kostede 3,50 kr/kWh (drevet af Clever). Alle tre havde (og har) en ladehastighed på 50 kW.
I starten af 2021 fik Circle K Hadsundvej en stander med to 150 kW CCS-stik som tilmed var gratis at benytte som del af en længerevarende prøveperiode der endte med at vare over et år. Det var på den ene side skønt at lade gratis når man fik plads, men på den anden side gjorde populariteten at det ofte var svært at få plads uden at holde i kø. Jeg mødte endda nogle som havde mulighed for at lade hjemme, men som alligevel kørte forbi Circle K for at få gratis strøm. I starten af 2022 fik Circle K yderligere en stander med to stik på Sønderbro.
Tesla, hvis ladere ikke er offentligt tilgængelige i Danmark, har heller ikke en såkaldt Supercharger hurtigladestation i Aalborg.
Godt nyt hos Q8
I april 2022 har hurtigladning i Aalborg ændret sig betydeligt, med store ændringer hos tankstationerne. Q8 har fået seks nye stik à 150 kW, hvilket i sig selv er fantastisk, men de har også gjort en masse ting rigtigt som gør el nemmere og mere behageligt at bruge:
- De viser elprisen på pylonen/standeren man kan se ude fra vejen, på lige fod med benzin- og dieselpriserne, som vist på billedet øverst på siden. (Prisen er p.t. 4,95 kr/kWh og hvis du er vant til at tænke i liter frem for kilowatttimer, så kan jeg anbefale denne artikel fra FDM.)
- De har placeret en af ladestanderne (to stik) under tag, så man kan stå i tørvejr lige som dem der tanker fossile brændstoffer. De resterende standere står ikke under tag, men til gengæld er der god plads i bredden på deres parkeringspladser.
- De tager imod Dankort/betalingskort, så man ikke er tvunget til at bruge (endnu) en mobilapp. Der er dog stadig mulighed for at bruge apps.
Desuden har jeg ikke indtryk af at Q8 overdriver den ladehastighed de tilbyder. De reklamerer med 150 kW, hvilket virker realistisk at de kan levere, selvom jeg ikke selv kan teste det. Dette er i modsætning til Circle K som reklamerer med 300 kW, men skriver med småt “Denne ladestander kan lade én bil med op til 300 kW, eller to biler med op til 150 kW hver”. Desuden har jeg snakket med andre elbilister ved Circle K og hørt at laderne ikke nødvendigvis leverer den lovede hastighed til de (dyre) biler der kan tage imod så meget. Forhåbentlig er det et problem Circle K får udbedret.
Dårligt nyt hos Circle K
Hos Circle K er der også store ændringer her i april. De har længe snakket om at sætte betaling på deres ladere, og nu har de gjort alvor af det. Man kan læse at de har opsat betalingsløsninger på alle kædens ladestandere. Dette er rimeligt og forventet, og er ikke den dårlige nyhed. Endda er det positivt at det kommer til at mindske trængslen ved laderne.
Den dårlige nyhed er at alle fire Circle K-ladestik i Aalborg siden omkring midt-april har været ude af drift, og ikke har fået monteret automat til betalingskort endnu. Jeg formoder de fleste Circle K-ladere i Danmark fungerer med betalingssystem som medierne siger (og som jeg personligt har set hos Circle K Framlev/Harlev vest for Aarhus). For at gøre det værre i Aalborg henviser de endda fra den ene defekte/deaktiverede ladestander til den anden.
Når de engang i maj forhåbentlig har fået monteret betalingssystemet og genåbnet laderne bliver det skønt med 13 hurtigladestik i Storaalborg fordelt på Q8, Circle K, Clever og E.ON. Men det må siges PR-mæssigt at være en fantastisk dårlig afslutning på en ellers fantastisk god prøveperiode for Circle K i Aalborg.
Fremtiden
Til sommer planlægger Clever at åbne Nordjyllands største ladestation med 16 stk. 300 kW-ladestik i Nørresundby. Det blivere mere end en fordobling af antallet af hurtigladestik i Storaalborg, så det bliver godt.
De stigende elpriser spørger også. Clever har varslet prisstigninger fra juni, som vil presse deres lynladere (150+ kW) op til være markedets dyreste i løssalg (6,50 kr/kWh uden abonnement), endda dyrere end Ionity. Dog vil deres 50 kW-ladere med 4,75 kr/kWh fortsat være blandt de billigste, hvilket er dejligt for os med en “gammeldags” elbil der ikke lader hurtigere på en lynlader end på en “gammeldags” 50 kW-hurtiglader.
Folk i den indtil videre lukkede Tesla-klub kan også glæde sig over at der skulle komme en Aalborg Supercharger i tredje kvartal i år.
Ud over hurtigladning er destinationsladning (mens man holder parkeret i flere timer) også blevet bedre i Aalborg i april, og står til at blive endnu bedre snart. Det kommer i mit næste indlæg.