En elbil oplades typisk i et roligt tempo mens den er parkeret hjemme, på arbejde eller ved en offentlig destinationslader. Men når man skal køre langt benytter man ladere med høj effekt, så man kan komme hurtigt videre. Dette indlæg handler om hurtigladere i Danmark, med fokus på motorvejen mellem Aalborg og København. På de 416 km mellem de to byer er der 64 CCS-stik langs motorvejen til hurtigladning, og nogle flere i byerne omkring motorvejen. Dette er et rigtig godt udgangspunkt når man kører turen, men for at optimere rejsens tid eller pris kan man med fordel benytte nogle ladere frem for andre.
I øvrigt håber jeg at dette indlæg bliver hurtigt forældet, i form af forbedringer af infrastrukturen. For nylig kom for eksempel nyheden at Fyn i 2022 får Danmarks største lynladestation med plads til 28 elbiler. Det siges også at de kommercielle ladenetværk arbejder på et fælles betalingssystem der skal gøre det nemmere at bruge landets ladere med færre apps og brikker. Men lad os træde et skridt tilbage og fokusere på nutiden.
Først er der elbilens “VHS/Betamax-konflikt” omkring hvilket stik og hvilken teknik man bruger når man hurtiglader elbiler. Elbilernes Betamax hedder CHAdeMO og VHS (vinderen) hedder CCS som står for Combined Charging System. Der findes stadig mange CHAdeMO-stik rundt om i landet, men nye elbiler i EU sælges nu stort set kun med CCS. Der er også Tesla som har deres eget system, samtidig med at de afhængig af model og adapter også kan benytte offentlige ladere af både CHAdeMO- og CCS-typerne. Jeg vil dog kun fokusere på CCS i det følgende.
En hurtiglader er en ladestander som tilbyder bilen mindst 50 kW (kilowatt). Det er forskelligt pr. elbil hvor meget af den tilgængelige effekt som den kan tage imod. Nogle elbiler kan ikke udnytte 50 kW fuldt ud, mens andre (dyrere) elbiler kan sluge 250 kW eller mere når det er tilgængeligt. Begrebet lynladning bruges når ladestanderen tilbyder mindst 100 kW, typisk 150–350 kW.
Fra Aalborg til København
Der er 64 CCS-stik mellem Aalborg og København inden for 1 km fra E45 og E20. Hvis man kigger op til 5 km fra motorvejen er der 13 stik mere, og op til 10 km yderligere 10 stik. Og hvis man inkluderer rastepladser på “den modsatte side” kommer der 10 mere, men dem vil jeg ikke tælle med da det at anvende sådan en kan medføre en omvej på 10–30 km, da man ikke bare lige kan krydse over motorvejen. Jeg tæller heller ikke selve Aalborg og København med i de 64 da det er mere normalt at bruge AC-ladning (typisk 11 kW) når man parkerer nær sin destination. Alt i alt er der en rimelig mængde hurtigladere langs motorvejen, og nogle ekstra der kan bruges som backup hvis der skulle være trængsel ved en af de primære.
De 64 stik er ikke jævnt fordelt. Nogle findes på en enlig stander der også ofte inkluderer en til to andre stiktyper, men altså kun ét CCS-stik. Nogle steder står to, fire eller flere standere sammen. Og nogle steder er flere forskellige netværk/firmaer repræsenteret på samme lokation inden for nogle hundrede meter af hinanden. I alt er der 22 lokationer med 1–10 stik hver, 3 i gennemsnit. Over de 416 km fra Limfjordsbroen i Aalborg til Langebro i København er der i gennemsnit en lokation hver 19 km. Lokationerne er dog heller ikke jævnt fordelt og spænder fra 2 km mellem Nyborg og Knudshoved til 46 km mellem Haverslev og Randers. I den følgende tabel inkluderer jeg også Horsens og Odense der har hurtigladere, selvom de ikke ligger ud til motorvejen. Tabellen viser antallet af CCS-stik fordelt på netværk og ladehastighed:
Sted | Afstand til næste | Clever 50 kW | E.ON 50 kW | Clever/E.ON 175 kW | Ionity 350 kW | Hurtige byladere |
---|---|---|---|---|---|---|
Aalborg | 28 km | 5 | ||||
Himmerland | 8 km | 1 | ||||
Haverslev | 46 km | 1 | 2 | 4 | ||
Randers/Gudenåen | 6 km | 1 | 1 | |||
Randers/Sdr. Borup | 29 km | 1 | ||||
Aarhus/Tilst | 14 km | 1 | 7 | |||
Skanderborg | 13 km | 4 | 1 | |||
Ejer Bavnehøj | 12 km | 1 | ||||
Horsens | 24 km | 3 | ||||
Vejle N | 5 km | 1 | ||||
Vejle C | 5 km | 1 | 1 | |||
Vejle S/Skærup | 17 km | 1 | ||||
Fredericia | 4 km | 4 | 4 | 1 | ||
Middelfart | 30 km | 1 | 1 | |||
Kildebjerg | 11 km | 1 | ||||
Odense | 33 km | 4 | ||||
Nyborg | 2 km | 1 | 4 | |||
Knudshoved | 19 km | 1 | 4 | |||
Korsør/Halsskov | 16 km | 1 | 4 | |||
Slagelse/Antvorskov | 18 km | 1 | 1 | 3 | ||
Sorø/Tuelsø | 12 km | 1 | ||||
Ringsted | 24 km | 1 | 1 | |||
Køge | 10 km | 1 | 1 | |||
Karlslunde | 3 km | 1 | 2 | |||
Greve | 28 km | 10 | 1 | |||
København | 30+ |
Afstanden mellem ladestederne måler jeg mellem de relevante
motorvejsafkørsler. Laderne står 0–1 km fra motorvejen, bortset fra
kategorien “Hurtige byladere” som jeg bruger om hurtigladere der står
2–10 km fra motorvejen. Byladerne står primært ved indkøbscentre, hvilket
gør at de oftere end motorvejsladere er i brug af folk der bor i
lokalområdet. Desuden kan den P-
Hvilke ladere skal man vælge?
Faktisk behøver man slet ikke at vælge da man kan bruge alle ladere vha. apps som kan opsættes på få minutter. Men laderene koster ikke det samme at bruge. Et abonnement hos Clever giver adgang til Clevers hurtigladere (50 kW) og Clever og E.ONs fælles lynladere (175 kW), i tillæg til mange af 50 kW-byladerne som også drives af Clever. Hvis man betaler efter forbrug, i modsætning til fastprisabonnement, koster hurtigladerne 3,50 kr/kWh og lynladerne 5,00 kr/kWh. (Ud over apps kan man også bestille en ladebrik/RFID-tag som gør det lidt hurtigere at starte ladningen på et givet netværk uden at skulle fedte med sin telefon og afhænge af internetforbindelse.)
Et abonnement hos E.ON giver adgang til E.ONs hurtigladere og Clever/E.ON-lynladerne, samt nogle hurtigladere i København. Til forskel fra Clever tager E.ON samme pris for hurtigladning og lynladning: 4,90 kr/kWh. Hvis man har en elbil som ikke kan udnytte lynladernes høj hastighed, er det en ulempe at man ikke kan spare penge ved at holde sig til de langsommere hurtigladere når man betaler efter forbrug, som hos Clever. (Prisen man betaler afhænger kun af den effekt laderen tilbyder, og ikke af den effekt bilen aftager.) Omvendt tager E.ON en marginalt lavere kWh-pris end Clever for præcis de samme lynladere, igen hvis man ikke har fastprisabonnement. (Jeg har ikke inkluderet priser på fastprisabonnementerne, da de afhænger af flere ting, men de kan ses hos Clever og E.ON.)
Til sidst er der Ionity som har de hurtigste ladere, men også tager den høje pris af 6,20 kr/kWh. Prisen kan dog reduceres hvis man har et abonnement via en af de bilproducenter der ejer Ionity: BMW, Ford, Hyundai, Mercedes, Volkswagen, Audi og Porsche. Herunder opstiller jeg nogle eksempler på hvordan man kan udvælge sine favoritladere — og så have alle de andre i reserve:
Foretrukne ladere | Steder | Stik | Hvis man… |
---|---|---|---|
Ionity | 5 | 26 | kan udnytte og vil betale for den højeste hastighed |
Clever/E.ON lynladere | 5 | 16 | synes 50 kW er for langsomt men 350 kW er for dyrt |
E.ON inkl. lynladere | 16 | 28 | har fastprisabonnement hos E.ON |
Clever inkl. lynladere | 12 | 26 | har fastprisabonnement hos Clever |
Clever ekskl. lynladere | 10 | 10 | betaler efter forbrug og ikke kan udnytte lynladning |
Jeg har lavet et diagram over om hvornår fastprisabonnement giver mening i dette indlæg. Selv benytter jeg primært Clever ekskl. lynladere, da jeg betaler efter forbrug og Hyundai IONIQ 2020 kun har minimal fordel af lynladere. Men hvis jeg havde en bil der kunne udnytte dem ville jeg benytte lynladerne. Antallene af steder og stik i tabellen medtæller kun motorvejsladerne, men ikke hurtigladerne i byerne, selvom man også får adgang til de fleste af dem med et Clever-abonnement, samt nogle i København med et E.ON-abonnement. Desuden giver både E.ON og Clever (men ikke Ionity) adgang til en lang række destinationsladere/AC-ladere over hele landet.
Hvor mange opladninger har man behov for?
Et oplagt spørgsmål er hvor mange ladere der er behov for og hvor tæt de skal stå. Derfor vil jeg se på hvor mange opladninger man har behov for. Svaret afhænger af bilens rækkevidde, som igen afhænger af kørehastigheden og vejret. Med Hyundai IONIQ 2020 som eksempel på en elbil med mellemlav rækkevidde (typisk 200–300 km) kan Aalborg–København køres på 1–3 opladninger. Hvis vejret er godt (15–25°C) burde man kunne klare turen med én opladning ved at køre med 100–110 km/t. Jeg forudsætter man starter med fuldt batteri og slutter på 10% som en sikkerhedsmargin mod uforudsigeligheder. Opladningen efter ankomst kan som regel foretages mens bilen er parkeret ved en destinationslader, uden at man behøver at vente i bilen, men en hurtig bylader kan også bruges hvis man vil flytte bilen igen en halv times tid senere.
Hvis man synes det er kedeligt at køre under hastighedsgrænsen, kan man bare køre turen med 130 km/t med to opladninger om sommeren eller tre om vinteren. IONIQ 2020 kommer dog ikke så meget hurtigere frem med 130 km/t, da de ekstra ladestop spiser meget af den vundne tid. Til gengæld får man ekstra pauser til at strække ben, gå på toilettet, arbejde, spise, hygge, eller hvad man nu har lyst til. Hvis man synes ovenstående lyder undervældende, så kan elbiler med større rækkevidde og hurtigere ladning heldigvis klare sig med færre og kortere ladepauser:
Bilmodel | Batteri | Ladestop | Ladetid | Køretid | Samlet |
---|---|---|---|---|---|
Mazda MX-30 | 30 kWh | 4 | 2:22 | 4:12 | 6:35 |
Hyundai IONIQ | 38 kWh | 2 | 1:08 | 3:52 | 5:00 |
Volkswagen ID.3 Pro | 58 kWh | 2 | 0:24 | 3:54 | 4:18 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 77 kWh | 1 | 0:08 | 3:45 | 3:54 |
Jeg brugte A Better Routeplanner til at sammenligne turen for nogle forskellige bilmodeller, med resultaterne i tabellen herover. De bedste elbiler på markedet i dag er allerede der hvor mange mennesker har behov for flere pauser end bilen har. Og i øvrigt kan de dyrere elbiler ofte også selv medregne den nødvendige opladning i deres navigationssystem, så man ikke selv behøver planlægge opladningen på turen. Men hvis vi vender tilbage til de billigere elbiler der skal lade oftere, så er det specielt vigtigt at der er nok ladere med jævne mellemrum.
Hvor mange ladere er der behov for?
Jo nemmere det er at lade, jo mere attraktivt er det at køre elbil. For at det skal være rigtig nemt skal der bl.a. være nok ladere til at der altid er én ledig når man skal bruge den, der hvor man skal bruge den, således at man ikke behøver at planlægge turen på forhånd.
Allerede nu er der en god mængde ladestandere i forhold til antallet af elbiler på vejene. Men efterhånden som antallet af ladere og elbiler stiger forventer jeg at det bliver lidt mere forudsigeligt at hurtiglade. Lige nu er situationen nemlig at mange af ladestanderne er enkeltstående. I min begrænsede erfaring er de enkeltstående ladestanderne på rastepladserne som regel ledige når jeg ankommer, men når en lader er optaget, ved man ikke om det tager 3 eller 30 minutter før den bliver ledig. Med mindre man er heldig at kunne snakke med den ladende elbilist, og det viser sig at denne næsten er færdig med at lade, så kan det være spild af tid at holde og vente. Derfor er det usmart at ankomme til en enkeltstående lader med meget lavt batteri, og derfor er det stadig en fordel at planlægge sin tur på forhånd, i hvert fald hvis man har noget man skal nå i den anden ende. Nogle synes det er sjovt at nørde med planlægningen, men flertallet vil nok foretrække ikke at være afhængige af at skulle gøre det.
I øvrigt kan det være en streg i regningen hvis en enkeltstående lader er
i stykker — det kan desværre ske. Clever og E.ON tilbyder
mobilitetsgaranti/
Sted | Afstand til næste | Antal stik ved motorvej |
---|---|---|
Aalborg | 36 km | |
Haverslev | 95 km | 7 |
Skanderborg | 76 km | 4 |
Fredericia | 79 km | 8 |
Nyborg+Knudshoved | 20 km | 10 |
Halsskov | 82 km | 5 |
Greve+Karlslunde | 30 km | 13 |
København |
Fordelen er at en optaget eller evt. defekt lader er et meget mindre problem, og at der nok snart bliver en ledig plads, hvis der ikke allerede er det når man ankommer. De fleste af disse mange ladere er også de hurtigste (og dyreste), hvilket kan være et plus eller et minus afhængig af ens bil og abonnement. Da der er længere imellem stederne med mange stik er det også godt at være bevidst om hvor man skal huske at lade (hvis bilen ikke selv guider dig via navigationssystemet).
Fremtiden
Efterhånden som der kommer flere elbiler er der også behov for flere ladere, og
omvendt. Det er en hønen og ægget-situation, men heldigvis står det ikke
stille. Clever udmeldte i oktober 2020 at de vil etablere
10.000 nye ladepunkter inden udgangen af 2025, hvoraf 500 skal
være lynladere og 100 skal være normale hurtigladere. På kortere sigt
opsætter Circle K og OK hurtigladere ved deres tankstationer.
Circle K har allerede bygget fire lynladestationer (med mindst to
CCS-stik hver) og har yderligere 14 stationer planlagt i år. Man kan
se nogle af disse, samt nogle fra OK og Lidl, under “coming soon” på
PlugShare. Det var først for nylig at jeg på denne måde opdagede
Circle K-
Langs motorvejen håber jeg at nogle af de eksisterende enkeltstående ladere får en makker, så der kommer et ekstra CCS-stik på stedet. Der kunne også godt bruges enkelte nye lokationer mellem Aalborg og København. De 46 km mellem Haverslev i Nordjylland og Gudenåen-rastepladserne ved Randers kunne halveres ved at placere en ladestation ved motorvejen nær Hobro. De 74 km over Fyn mellem Middelfart og Nyborg kunne også bruge mere end den ene nuværende opladningsmulighed på Kildebjerg-rastepladserne, men heldigvis skulle der jo være 28 nye lynladere på vej ved motorvejen nær Odense.
Det er ikke kun gennemrejsende der får glæde af de nye lynladere ved Odense. Lokale beboere, ikke mindst dem der ikke kan få egen hjemmelader, kan benytte hurtigladere i nærheden som alternativ eller supplement til destinationsladerne, specielt ind til mængden af destinationsladere forhåbentlig kommer til at stige i fremtiden.
Selvom der er plads til mange forbedringer er det allerede nu forholdsvis nemt at køre elbil for mange danskere, specielt de mange der bor i hus. Selv bor vi i lejlighed og klarer det også fint. Der er selvfølgelig nogle for hvem det stadig vil være upraktisk, men for de mange med et normalt kørselsbehov vil jeg foreslå at springe plugin-hybriden over og gå direkte til ren el. For miljøets skyld, og for pengenes skyld.
Fordi det hele virkede nyt og ukendt valgte vi Hyundai privatleasing hvor man kun er bundet i ét år, i modsætning til de fleste firmaer jeg har fundet som binder én i tre år. Volkswagen har også et koncept hvor man kan lease en ID.3 i seks måneder. Men nu hvor jeg er blevet vant til elbil tænker jeg ikke på at slippe af med den igen — jeg glæder mig bare til næste gang jeg skal ud at køre.